Sista skriet fran djungeln

Nu star vi har. Det ar annu inte sista dagen, men inte langt ifran. Jag ser tillbaka pa praktiken, pa allt vi sett och gjort och allting som har hant. Oh yeah

Jessica har utlovat att jag ska skriva om hur det egentilgen gick till nar jag deltog i Miss Karneval-tavlingen. Men nu kanns det sa avlagset, sa det far ni hora om live i Sverige istallet. Kan dock avsloja att jag enligt tre domare inte vann, men enligt sadar en 800 personer i publiken var det ingen tvekan om vem som var arets drottning. De skrek "Lotten! Lotten!" och jag visste inte om jag skulle gore en stagedive eller ga och gomma mig.

Men det ar nu flera veckor sedan. Sedan dess har vi hunnit borja ge engelskalektioner pa organisationen Fepios skola i Coca. Det ar verkligen roligt, kanske till och med roligare an det ar pa lektionerna hemma i byn. Stadsbarnen ar lite mer forsigkomna och uttalar orden pa engelska battre. Men vi forsoker, precis som Fanny och Kerstin, mest att gora roliga saker med dem. Sist sjong vi "...Baby one more time" med dem. De skrattade at oversattningen!

Forra helgen var vi i Yasuní, och det fortjanar ett helt reportage som jag forhoppningsvis far tid att skriva. Det var underbart vackert och vi sag langt fler djur an jag trott. Apor, sjolejon, stora papegojor, delfiner, grodor, odlor, insekter... Och nastan en tapir. Vi sag fotsparen, men sjalv hade grishasten hunnit gomma sig. Kanske stod den och spanade pa oss i morkret...

Igar fullfoljde vi uppgiften att gora praktiken till ett kulturutbyte som heter duga. Vi firade midsommar i byn.  Byggde en midsommarstang av bambustolpar och palmblad. Lekte sedan klassiska lekar sasom irlandsk julafton, ksta boll i hink och springa med potatis pa en sked (vi anvande guayaba istallet, en liten frukt som finns i byn). Sedan blev det ringdans med sma grodor och moster Ingeborg och vi aro musikanter... Det var valdigt festligt att se folket fjanta runt for oss. Men hu sa utmattande att forsoka organisera det hela! De har ju inte erfarenhet av att leka lekar i lag sasom vi sjalva ofta gjort under skolaren. Folk ville garna komma och ga, och min arma stamma fick sig en torn nar jag forsokte valla ihop faren. Men nar de val var inne i en lek visade de den ratta tavlingsandan, skrek och skrattade om vartannat. Sa nog blev det val lyckat.

Under var sista tid i byn har vi inplanerat att laga svensk mat, fler engelskalektioner, grava de sista komposterna, delta i en reningsceremoni med en shaman och besoka en fortrollad plats i djungeln. Det blir intensivt, och jag vet att jag snart kommer sta dar - sista dagen. Men det vill jag helst inte tanka pa nu. Surf vidare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0