Varmt välkomnade till Loma del Tigre!

Efter 8 timmars resa genom Anderna och Amazonas kom vi äntligen fram till vårt nya hem igår! Vi åkte sista biten från Sacha till Loma del Tigre med taxi.. svängde av stora vägen och 5 km in ibland träden, sista biten uppför en kulle och rundade ett hörn, och där stod de… alla hundra byborna för att välkomna oss! Wow! Vi visste inte hur vis kulle reagera.. jag ville hälsa på varenda en! Barnen kom alla nyfiket närmare, andra stor på avstånd och betraktade. En grupp kvinnor kom och hälsade med pussar på kinderna och namn som jag glömde samma sekund jag fick dem berättade för mig. De som gick i täten visade sig vara våra värdmammor.

När vi fått våra respektive hus och familjer presenterade för oss, var det dags att göra i ordning middag. In i köket kommer en av männen i huset, med en levande höna under armen och ber om en kniv. Ni kan ju gissa vad som hände sen…
Betraktade med skräckblnadad fötjusning hur middagen blev tillredd... de la den döda hörnan i en skål och hällde varmvatten på den, plockade den, brände den över öppen låga på spisen och styckade den slutligen. Sedan åt vi den. Haha. Det var nog första gången av många jag såg detta hända.

Men vad som hände sedan var ännu mer spännande! Det hördes rop o skrik när vi höll på att diska undan. Min värdmamma försökte förklara vad det var för oljud, men jag förstod inte, så hon pekade hon på magen och sa Bebé! Vill du gå och titta?

En kvinna stod på knä vid ett räcke och höll i sig medans hon skrek och andades och krystade, medans en folkskara stod runtomkring och hejade på och skämtade och skrattade. De hade ringt efter taxi, men innan den hade kommit låg bäbisen på golvet!

Helt otroligt!  Första gången jag ser ett liv komma till världen.
Fortsätter livet i Loma del Tigre såhär kommer vi inte få tråkigt i första taget!

//Anna


Kommentarer
Postat av: Liza

Ohh my gaad! Shit va spannande! later som ni har det bra! traktigt de som hant med kameran! Vi har det super, tyvarr har vi inte sa mkt tillgang till internet och jag har ingen teckning i byn! :( Men allt ar bra! :)

2009-11-11 @ 17:27:04
Postat av: Mats

Oj då, sannerligen ett varmt och häftigt välkomnande i Loma del Tigre! Det bådar gott inför fortsatta djungeläventyr. Hälsa Tarzan och lev väl.

Allt gott.

Mats



2009-11-12 @ 21:06:06
Postat av: catharina nylander

Hejja, allt verkar spännande, tänk att få se en sån förlossning!

kram catharina

2009-11-14 @ 20:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0