I ett Korrupt land

091120

Redan fredag, oj vad veckan har gått fort. Har spelat fotboll idag igen, jättekul! Helgen verkar bli välfylld. Jag är glad att jag bestämde mig för att inte åka till Cuenca. Vi kommer ju vara borta nästa helg när vi ska till Quito. I helgen blir det tvättning (det tar väldigt lång tid att tvätta allt för hand i kallvatten, o är väldigt tråkigt), lite jobb, dansträning m Jorge, fotbollsmatch imorrnkväll, åka till Bettans familj, va m Bettan här o på söndag massor plugg, hoppas jag.

 

Tänkte fortsätta lite på Hannes tema för att ge ytterligare ett exempel på folkets eget rättssystem.

I två veckor har byborna här i min by Tuncarta samlats varje kväll i Kapellet, de brukar håller möte fram till elva, halv tolv. Orsaken är ett ”rättviseproblem” som de kallar det. Här kommer lite bakgrund.

 

- Här i Ecuador är allt Korruption, säger Jose David Sarango, blir man tagen av polisen betalar man denne personligen så slipper man påföljd. 2007 infördes en ny lag för körkort, numera måste man gå två år på körskola vilket innebär att körkortet kostar minst 2000 USD, alltså 14 000 kronor. Ett lagligt utfört körkort är således bara för rika. Men man kan också betala någon för att få ett falskt körkort. Här i byn har olika familjer betalat en kvinna sammanlagt drygt 20 000 USD (140 000 kr) till en kvinna som skulle fixa körkort till dem. Kvinnan gjorde inga körkort till dem o nu är pengarna borta. I en vecka har kvinnan hållits här i Tuncarta. Polisen har varit här några gånger men först sa de att de inte kunde göra något, hela uppgörelsen var ju olaglig från början men nu verkar det ändå som om kvinnan riskerar fängelse. Under mötena i Kapellet diskuterar de hur de ska lösa frågan, kvinnan är inte särskilt samarbetsvillig och säger att hon inte vet var pengarna är. Byns ordförande (som årligen väljs demokratiskt) håller i förhandlingarna. Alla får möjlighet att framföra sin åsikt. Idag skulle de pengar som hittats komma till byn med Kvinnans dotter, vi får se hur långt det räcker. Hon kanske inte har så mycket pengar att betala tillbaka, men hon kanske har för att betala sig ut ur fängelset?

- Tror du inte att det går att ändra på? Frågar jag Jose David Sarango.

- Nej det tror jag aldrig kommer ändras, folk är så vana vid det här. Det kanske kan bli lite, lite bättre men det kommer nog alltid finnas mycket Korruption.

 

Det här är rena katastrofen för de drabbade familjerna här i Tuncarta. Här är alla fattiga småbönder och många tjänar endast några dollar i veckan.

 

Om ett sådant här rättssystem på bynivå är högsta graden av demokrati eller om det är avsaknad av fungerande rättssystem, låter jag vara osagt. Det är hur som helst nåt helt annat än vad vi är vana vid i Sverige.

/Hanna, Saraguro

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0