Fisken dör och skördarna minskar!

De första två veckorna har flugit snabbt förbi. Vi har uppträtt i Kichwadans på kommunhuset i Sacha, lärt oss att så Yuca, den traditionella rotgrönsaken här i trakten (endast på måndag, onsdag eller fredag och helst vid fullmåne) och lärt känna omgivningarna runt byn med dess olika odlingar, medicinalväxter och heliga vattenkällor. Vi har även hållit i de första engelska lektionerna vid vår organisation FEPIOS egen tvåspråkiga skola i Coca; Centro de educativa comunitario intercultural bilingüe de educacion basica, vilket vi kommer göra varje tisdag framöver, gjort diverse besök på center för mänskliga rättigheter och kulturvetenskap och i torsdags höll vi spontant vår första stapplande taller (föreläsning) om interkulturalitet här i byn.

 

I helgen vann vart bylag i en fotbollsturnering med Hannes hjälp 3-1, varav Hannes satte tva mal och assisterade med en malpassning! Detta följdes av en fest pa kvällen med mycket latinodans... marenge, cumbia, nationella danser och lite lite salsa... äntligen säger jag! Mer reaggeton! säger Hannes.

 

Det blir inte mycket tid över till fritid då man går och lägger sig nån timmer efter mörkrets intåg. Men häromdan när vi hade en eftermiddag ledig satte jag mig för att göra en djupdykning i en SwedWatch-rapport som tar upp det Svenska företaget Skanskas aktiviteter i Ecuadors oljeindustri. Den skrevs bland annat med hjälp av praktikanter från just denna kurs 2004-2005 och innehåller massor av information om problematiken med oljeindustrin här. Vill du själv ta en titt på den, gå in på denna sida.

 

Tänkte jag skulle följa upp Hannes inlägg om den ständigt närvarande miljöboven oljeindustrin. De miljölagar som finns på papper verkar nämligen inte alltid följas i praktiken. Rapporten belyser med mer fakta än jag kan komma med många tendenser som jag börjat uppfatta här i Loma Del Tigre, redan nu efter första veckorna. Vi äter tillexempel en hel del fisk i min familj. Fiskar som min värdpappa eller en bror dragit upp ur floden som går en bit nedanför huset. Men vi snackar om kanske en fisk som hela min familj på åtta personer delar på, eller kanske två små. Fiskbeståndet är mycket lågt i jämförelse med vad det tidigare varit på grund av föroreningarna från oljeindustrin. Min mamma (Aida, men jag kallar henne mamma :) berättar hur skördarna också är sämre. Innan oljeföretagens intågande fick man ut 15 säckar kaffe på en hektar, nu får man högst 6. Föroreningarna torkar ut jordarna.

 

När jag frågar personer i byn vad de ser som största problem här svarar alla samma sak; föroreningarna från oljeföretagen. Och då ligger inte Loma del Tigre i ett område som anses som speciellt drabbat. Och alla är överens. Det gäller inte bara de utsläpp som gjorts av tidigare nämnda miljöboven Texaco för 30 år sedan och som nu står inför rätta. Det sker fortfarande, bara i minde utsträckning. I den tidigare nämnda SwedWatch-rapporten nämns intervjuer som pekar på att sammanlagt släpps idag lika mycket olja och miljöskadliga restprodukter ut i Ecuadorianska Amazonas varje år som det gjorde under en av tidernas största oljekatastrof 1989, då oljetanken Exxon havererade i Alaska.

 

I samband med oljeutvinningen får man bland annat upp giftig, tungmetallrik lera, starkt mineralrikt vatten och giftiga gaser. Gaserna förbränner man dygnet runt, vilket ofta leder till sura regn över böndernas redan knappa skördar. Det andra avfallet lämnas ofta i öppna, helt oskyddade bassänger som en permanent förvaringslösning. De skadliga restprodukterna försvinner sakta men säkert ner i grundvattnet eller närliggande vattendrag, alla läcker de något. Ca 60% beräknas råka ut för större lekage. Enligt Acción Ecologica, en ecuadoriansk miljöorganisation, sker även regelbundna medvetna dumpningar/utsläpp av giftigt spillvatten i amazonas floder och vattendrag. Allt detta trots de skarpare miljölagarna som antagits i början av 2000-talet.

 

Som Hannes tidigare nämnt kan man knappast klandra Ecuador för att ta upp oljan, med tanke på den stora ekonomiska intäkt det är för landet (ca 50%) men däremot bör det finnas väldigt skarpa lagar och finnas ett regelverk för att lagarna som finns efterföljs. Trots restriktioner kommer alltid företag vilja investera i oljan p.g.a. den stora efterfrågan, så varför inte föra en ännu hårdare miljöpolitik? I bland annat USA återinjiceras restprodukterna i jordskorpan, utan att befolkningen kommer i direkt kontakt med dem, varför inte göra detta till ett krav i Ecuador?

 

Vi kommer utan tvekan fortsätta gräva efter information och ta upp frågeställningar kring detta överhängande problem. Tills vi hörs nästa gång hoppas jag att min kropp vänjer sig vid de hundratals myggbett som pryder mina ben och armar och att rävfettet jag blivit matat med botat min hosta.

 

So long

Anna


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Anna! Jatteintressant inlagg, ser framemot uppfoljning om oljan. Kanns som ett stort och viktigt amne som manga paverkas av. Jag och Sara ska halla en taller om vatten i eftermiddag. Vi far se hur det gar...Ha det jattebra! Jag kanner med dig om betten...har ett stort antal pa mina ben..Har hor tatt varm citron hjalper. Kramar

2009-11-23 @ 18:29:39
Postat av: Mats

Kul att ni har fullt upp på och omkring Tigerkullen och att ni även hinner med såväl fotbolls- som dansframgångar.



Intressanta kunskaper och synpunkter på oljeproblematiken. Där har ni verkligen ett aktuellt tema med mycket möjligheter till fördjupningar.

2009-11-23 @ 21:15:39
Postat av: Mats

På tal om oljan:

Ett par intressanta och bra hemsidor som kan rekommenderas till alla intresserade;



www.amazoniaporlavida.org



www.oilwatch.org

2009-11-23 @ 21:19:51
Postat av: Torbjörn Ö

Hej Anna och alla andra! Följer alla spännande inlägg och ni är redan på väg att ge er i kast med riktigt stora frågor verkar det! Det blir så mycket mer levande när jag nu träffat er. Egentligen spelar det ingen roll att vara unik bara man gör något bra, men den typen av upplevelser ni har av verkligt liv i u-länder kommer det att vara mycket få (även bland oss så kallade äldre och erfarna) som matchar! La lucha continua!

2009-11-25 @ 13:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0