Blandtema

Denna veckan har vi:
1.  Varit pa forelasning med kvinnogruppen om human trafficking i Ecuador. For saklart sa ar det alltid kvinnorna som ska ta allt socialt ansvar. Det handlade om barn och ungdomar som soker ett satt att hjalpa till med familjens forsorjning men blir enbart utnyttjade som billig arbetskraft. Ofta skriver foraldrarna pa avtal som de inte kan lasa eftersom de ar analfabeter. Kvinnorna blev uppmanade att vara forsiktiga, kommunicera med varandra och larma om framlingar/utlanningar i byn.
2. Varit pa informationsmote om "Justicia indígena". Sedan grundlagen skrevs om sa har ursprungsfolket ratt till ett eget rattssystem, och motet handlade om hur man ska tillampa den mojligheten i praktiken. Det var valdigt intressant men vissa saker var svara att forsta och vi vill veta mer om hur det fungerar.
3. Haft engelskalektioner med analfabetungar (aldrarna 5-6). Vi lekte mest.
4. Jobbat i Julias tradgard.
Ransat ogras, plockat matmask, skordat boner,
jagat tupp, jagat gris, plockat agg som hamnat bland bjornbarsbuskarna. Agget tog Julia in till Rosa, men hon forklarade att hon tvattat sin dotter med agget for att fa bort "det onda" sa agget skulle inte atas. Julia fick kasta ut agget igen.
5.Atit larver.
6. Planerat och haft sexualundervisning. Barnen hade ganska klart for sig att det ar killar som tar initiativ till sex och har med kondom. En kille pastod att det ar tjejens ansvar eftersom att det ar hon som kan bli gravid men da protesterade vi hogljutt!
Vi blev i alla fall glada for att vissa forklarade att de inte fatt den har typen av information innan och tyckte att den var anvandbar. Men barnen var yngre an vi hade vantat sa vi skulle nog snarare haft fokus pa typ puberteten an preventivmedel far kvinnor i stadiga relationer.
7. Lart oss att virka!

Kommentarer
Postat av: Jon

Far ni inge fika?

2012-01-28 @ 23:40:00
Postat av: Frida

Satan vad grymma ni ar! Massor far ni gjort! Far ni inget vin?

2012-01-28 @ 23:42:11
Postat av: Hannes

mummelmummel HANNES VAD SAGER DU?



Jo jag sade att jag skulle ocksa vilja arbeta med jorden.

2012-01-28 @ 23:45:22
Postat av: Hannes

Alltsa, jag vet att jag ar hannes. men det dar var inte jag som skrev! Jag misstanker att fridas och jons ocksa ar forfalskade!?



Bra jobbat annars maste jag saga, men den dar larven sag ju inte alls god ut!

2012-01-29 @ 14:34:02
Postat av: Frida - pa riktigt

Ge mig tillbaka mitt namn! Det ar nog sa javla illa att det redan finns tva av oss. Forovrigt skulle jag aldrig fraga om ni far vin - far inte jag nagot ska inte ni heller ha nagot!

2012-01-29 @ 14:37:30
Postat av: Julia

Man kan inte halla pa och inte sta for vad man skriver!

2012-01-30 @ 02:14:30
Postat av: Julia

Va! Det var INTE jag som skrev det dar, vad ar det for namntjuv som harjar egentligen?!

2012-01-30 @ 02:15:53
Postat av: Frida - pa riktigtriktigt

Det ar inte jag som skriver det har heller!

2012-01-30 @ 20:27:54
Postat av: Andrea

fnitter, fnitter!

2012-01-30 @ 21:51:13
Postat av: Sonja

Ah, dra mig i koks! Det har ballar ju ur

2012-01-30 @ 21:53:40
Postat av: Sonja pa riktigt

Alltsa vem som helst fattar att det inte var min kommentar dar. Jag sager namligen -Dra rova i koks! Sa det sa!

2012-01-30 @ 22:42:37
URL: http://sonty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0