Bland marsvin och moln i El Quinché

¿Que pasa en El Quinché?

Lite mer an en vecka har passerat sen vi anlande till El Quinché och det ar dags for en rapport.
Forsta veckan tillbringade vi med vara familjer och dar blev det arbete pa garden, lara kanna personer och byar, grava vattenkanaler under en minga, ata massa mat och ta del av "manana manana" kulturen. Efter motet i sondags med var organisation USICAQ har kalendern blivit mer fullbokad med aktiviteter och det kanns riktigt gutt. Idag besokte vi en engelska lektion pa ett hogstadium i El Quinché och vi blev bada forvanade over den laga kunskapsnivan och imorgon ska vi besoka en skola i bergen for att presentera oss. Sen ar hela helgen fullbokad med moten och minga. Det kanns som om tiden har kommer ga riktigt snabbt.
Harom dagen var det dags for dagen D for mig, Anders, dagen man grubblat over, legat somnlos och tankt "nar kommer den, nar kommer den... Det var dags for MARSVIN!
Nar jag sag den ligga i ett vattenbad, vit, naken och uttryckslos gick det manga tankar genom mitt huvud. Vad skulle jag gora om det inte var gott, marsvin ar en delikatess har i Ecuador och man vill ju inte vara oforskamd gringo, och vad skulle jag gora om det var riktigt gott, fraga matdamerna pa sorangen om de kunde infora det pa matsdedeln?
Marsvinet friterades och serverades med ris, kokt potatis och gronsaker och det det smakade ungefar som fisk, inte god fisk utan ganska intetsagande fisk.
Recept finnes!

Hasta luego!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0