Hannes och FridaN

Hej!





Det är vi som är Hannes och Frida och vi ska åka till djungeln!

Hannes om Frida

Frida Närman är tjugo och några år gammal och min resekamrat i Ecuador.

 

Hon är född och uppväxt i Karlstad, har fyra storasyskon, som alla har eller är på väg med barn. Där finns även en asgammal hund och en ännu äldre mormor. Hon har efter tiden på gymnasiet pluggat en hel uppsjö ämnen på folkhögskola och universitet bl a Kulturgeografi, statsvetenskap, litteraturvetenskap och U-landskunskap med inriktning Afrika. I den sistnämnda gjorde hon en liknande utlandspraktik som i den här kursen mestadels i Kenya men även Uganda, Rwanda och Egypten. Hon bodde då i Maasaibyn Enkokidongoi, där hon lärde sig snacka caféswahili och skutta jättehögt. Hon har nu senast pluggat fred- och konflikvetenskap i Malmö under två års tid och har ändå ett kvar. Under kursen har hon bl a hunnit med en termin i Israel där hon pluggade arabiska och israelisk historia. En imponerande meritlista som toppas med ett avlägset släktskap med Monika Zetterlund!

 

Hon pratar alltså swahili, arabiska, hebreiska, spanska, engelska, franska relativt flytande, dessutom lite knagglig svenska och är utan tvekan den mest utbildade i vår klass med sammanlagt 17,5 år i skolbänken efter det här året!

 

Om Frida själv fick välja skulle hon spendera resten av livet ihop med Mads Mikkelsen på en kobbe i söderhavet. Om hon inte fick välja fullt lika mycket själv skulle hon bli frilansande journalist i Latinamerika och skulle vara rätt nöjd med det också.

 

Att åka med Frida känns som en lugn och trygg resa, hon är klok som en uggla och har hjärtat på rätta stället. Frida kan mycket om det mesta men uppskattar även ett glas rödtjut. Vi ska alltså åka till djungeln tillsammans, knaggla oss fram på spanska tillsammans, äta larver tillsammans, försöka låta bli att äta marsvin tillsammans och jag tror nog vi kommer lyckas bra med det mesta!

 

FEM SNABBA MED FRIDAN

Vin eller öl? Vino!

Afrika eller Sydamerika? Afrika, än så länge men jag hoppas att det ska ändras.

Morgon eller kväll? Kväll, helt klart!

Snus eller cigarett? Om jag måste välja så tar jag cigarett.

Sverige eller utomlands? Utomlands på vintern

 

Frida om Hannes

I korridoren spelas just nu musik från en vinylspelare – det är Hannes vinyl som knastrar. Han är den enda här på Granängen Övre som har en, och på den är jag en smula avundsjuk. Fast det är klart att ibland får jag njuta av den jag också. Som när det klubbas inne på Hannes rum. Eller som ikväll när det spelas kortspel och dricks rödvin inne i köket i äkta folkhögskoleanda. Då spelas det ljuvt knaster inifrån Hannes rum, samtidigt som vi fräser över våra dåliga lankor.

 

Carl Hannes Vambola Mattsson Gusfors – det är alltså namnet på den nästan 22-årige pöjk' jag ska spendera mina två månader med i Ecuadors djungel. Det kommer att bli finare än snus. För den som undrar över namnet Vambola kan jag berätta att det kommer från Estland och att det i Hannes alltså bor en fjärdedels est. Någonstans i honom bor dessutom ett släktband till gamle Ankarström – han som sköt teaterkungen, men detta är den enda mörka hemlighet jag kunnat hitta.

 

Annars härstammar Hannes från Ålberga utanför Nyköping. Där växte han upp på gården  Smedstorp tillsammans med föräldrar, lillebror, farföräldrar, kusiner och ännu några fler. Att leva storfamiljsliv i Ecuador kommer vara hemmaplan för honom. Efter fotbollsgymnasiet har Hannes spelat saxofon på Wiks folkhögskola, kuskat runt i Argentina, Uruguay, Chile & Brasilien och dessutom jobbat på dagis bland andra ställen. Jag vågar dessutom påstå att han haft det ett häftigare och mer otippat jobb än någon annan av oss – som isskulptörsinstruktör!

 

Hannes är lintotten med snälla ögon och en jävligt rapp käft – men den är rapp på ett bra sätt, käften. Hannes är nog den som framkallar skratt flest gånger i klassrummet och han är smart.på ett sådant där naturligt, nästan medfött sätt. En sådan smarthet som man inte kan låta bli att beundra. Dessutom finns det inte någon som pratar engelska med fransk brytning lika skickligt som Hannes gör – på det är han en verklig talang. Skulle han någon gång fastna på en isolerad kobbe vet jag inte vem som skulle sitta bredvid honom, men vore det Carl Bildt skulle det nog gå illa och för det ska han ha all heder – Hannes alltså, inte Bildt.

 

Jag hade tänkt beskriva Hannes såsom han själv beskriver Sörängen: “Lite kyligt men ganska tryggt”. Det är bara det att det stämmer inte alls – Hannes är inte det minsta kylig. Däremot är han trygg. Och han är äkta. Och förbannat rolig.  En sådan man gärna skulle spendera några månader med på en främmande plats – och det kommer jag att få göra. Snart, så snart. Ja, Herre Jistanes!

 

FEM SNABBA MED HANNES

Snabbfakta:

Vin eller Öl – Öl

Afrika eller Sydamerika – Sydamerika

Morgon eller Kväll – Så sent på kvällen att det blivit morgon

Snus eller Cigarett – Snus

Sverige eller Utomlands – Hannes tänker så länge att klockorna hinner stanna. Sen säger han: ÄH, skriv bort med alla gränser. Jag vill vara i hela världen!

 

HASTA PRONTO


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0