Kustrapport!

Hej alla vanner!
Har hort att jag ar den enda som inte skriver, kan bero pa att jag nu akt till granprovinsen for att fa tag pa internet. Nagra misslyckade forsok i grannbyarna pga stromavbrott har fatt mig att ge upp pa det dar att sprnga runt i smabyar och fraga om internet hemma hos random lite rikare personer. Hur som helst sa har jag det jattebra. I mitt hus kommer det och gar folk vi ar allt fran tre till tio personer och ibland ar det svart att halla koll! Alla i byn ar skitsnalla forutom coola killganget som ligger i hangmattorna och snygfotar mig men det kan jag leva med! Livet ar gott helt enkelt och till och med mina ben har borjat bli bruna!

Ja vad har jag gjort i Pedro Carbo egentligen? Inte jattemycket om man ska vara arlig men har ar en liten lista:
  • Deltagit i Junta Parroquial i Daule, grannbyn, ett mote pa typ sex timmar dar folk skrek om pengar och inte kom fram till nat.
  • Vart pa mote hos en grupp med kakaokooperativ i Esmeraldas stad. Dessa grupper, utspridda i hela provinsen bla Pedro Carbo, vill bli en organisation och jobbar med det.
  • Vart pa nagra moten/mingas med kakaokooperativet dar vi tjatat pengar och planterat fron. Jag har aven kakat en del kakao som smakar typ surt som nan citronliknande frukt.. lustigt.
  • Borjat arbeta med tva kvinnogrupper, i Chamanga och Limon, tva grannbyar. Jag ska hjalpa dem att starka sina organisationer aven om det ar lite oklart vad de vill. Jag ska aka och forelasa for gruppen i Chamanga i eftermiddag.
  • Besokt en rakodling i en by som heter Cojimies, som ags av en finlandssvensk kvinna.
  • Vart pa mote for att fa en ny sjukstuga i byn i staden Muisne.
  • Vart pa lite mote med kvinnogruppen och fiskarnas grupp i Pedro Carbo, dar det hant i princip ingenting. en gang kollade vi pa en dokumentar om vikingar som Linn, en tidigare praktikant, lamnat dar..
  • Vart pa taller i Bellavista, liten by vid vagen, dar vi utvarderat vad som inte fungerar i de olika byarna i Parroquian.
  • Betalat ut en sjuttonaring ur haktet i Salima.
Ja det kanske later som en del men egentligen ar det mest massa tjat och lite korruption och sa staller till det ratt mycket. Tillit till organisationen verkar inte riktigt finnas hos manga efter att 11000 dollar forsvunnit forra aret och det kanns inte alltid helt latt. Amerikanen Stephen som vart har i ett ar i April sager detsamma, men vi ar glada anda och tar dagarna som de kommer. Jag haller pa att lara mig att tvatta i floden, aven om alla sitter och skrattar medans jag gor det. Barnen har jag gott om tid att leka med ocksa eftersom det ar skollov och ibland ar jag helt plotsligt barnvakt, utan att jag vet riktigt hur det gatt till! Pa lordag ar det carnaval och vi ska aka till Cojimies, dar det ska varaen strandfotbollstavling. Jag ska dit som "froken sport" for Pedro Carbo, vilket innebar att jag ska med varat lag ut pa plan med en kort kjol och fotbollstroja. Jag vet inte riktigt vad jag kanner infor detta men det blir nog bra! Det ar forovrigt vad som skulle vart LLewelyns familj som ar ansvariga for denna fornedring och ska sy min kjol.

Annars oroar jag mig mest for att jag inte langre har en kamera, eftersom den pajjat och inte heller jag rad att kopa en ny. Efterarbetet... hur ska det ga?? Jag hoppas alla andra har det grymt pa sina praktiker och att ni far en lika trevlig carnaval som jag kommer att fa... hehehe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0