Regnigt i skogen

Hejhej!

Jessica har. Lotten har stuckit ivag med sin familj for att halsa pa Paolas familj och eventuellt kopa parlor till draktertna vi ska gora. Sjalv ar jag trott och kall och valde att stanna kvar i Sacha for att ta rancheran hem om en timme.

Ja va har vi haft for oss da? Jo vi har varit runt en massa med dansen och besokt snubbar som jobbar har i staden, haft varan forsta taller om komposter och konstaterat att det  inte ar sa valfungrande som man kunde onska. Vi har aven haft varan forsta engelskalektion for barnen, det var roligt och de var ganska duktiga men vi har mycket att gora! Av nagon anledning som vi inte ar helt med pa sa ar vi ocksa med och gor en censo i byn. Vi gar runt i husen och skriver ner uppgiffter om alla, som en rakning typ, det ar meningen att vissa av uppgifterna ska anvandas till ett skolbygge i byn.

Annars har vi grejat med hantverk. Gjort smycken, letat fron i djungeln (jag trampade ner i ett lerhal och sjonk till stovvelkanten, laskigt), lart oss tillvarka vaskor och lite annat smatt. Mycket kul!

Och...
...en kvall nu i veckan fick jag ata Majong. Det ar larver, stora som en tumme, de var grillade, smakade ost och var ganska obehagliga att tugga. Kroppen seg som blackfisk och det svarta huvudet knaprigt. Slammigt men mattande tankte jag men jag fick inte i mig alla... Kul att ha testat men det rackte med en gang.

Min familj ar valdigt tradisionella sa jag far testa manga sanna saker, det ar kul! Har fatt majong, maito= grillad fisk i blad, aguajuca= tradisionell dryck som man ska dricka varje morgon innan frukost, typ som te, mycket gott! och nagot konstigt djur som jag inte vet vad det ar for nagot, det har klor ar typ 30cm hogt och bor i djungeln, det var gott det med.

Igar var vi i Coca och kollade pa en stor dans och musiktavling. Tradisionell dans fran alla olika stammarna. Tyvarr hade Moises, som har hand om oss har typ, glomt att anmala varan grupp sa vi fick inte dansa. Jattesynd! Jaja det var kul att se alla grupperna och lyssna pa all musik. Det blev en sen kvall och vi kom hem forst vid tva pa natten. En stund senare vaknade alla i byn av hog musik, det var sopbilen som gjorde en visit! Knasgrej, varfor ska den vasnas sa dar mycket? Och mitt i natten? Knasland...

Idag ar det Dia de la Amazonia! Hipphipp!
Vi akte i samlad trupp fran La Loma till Sacha och har kikade vi pa en stor parad med alla elever i skolorna som ligger haromkring. Nar halva taget passerat, det var jattelangt, borjade det mulna till och sen blev det typ storm, josses va det regnade och blaste! Tak lossnade och det var kaosigt, de stackars eleverna fortsatte och blev helt genomblota! Stackarna. Men inga olyckor va vi sag. En elledning slog flammor om sig ocksa. Laskigt.

Jaja det var nog allt for mig!
Ursakta roran, svart att fa ordnig pa allt som ska skrivas.

/ Jessica

Kommentarer
Postat av: Mats

Amazonas har hamnat i fokus. Igår 14/2 kom äntligen domen mot Chevron/Texaco pga miljöförstörelsen i amazonas..Läs mera på www.texacotoxico.org. Det finns också ett pressmeddelande på www.latinamerikagrupperna.se och notiser på www.dn.se

2011-02-15 @ 14:59:14
Postat av: Anonym

2011-02-15 @ 15:00:12
Postat av: Anonym

2011-02-15 @ 15:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0