Tulda och Maria

La Sierra! Först ut på bloggen av bergen-paren är... *trumvirvel* ..... VI!



Tulda om Maria:


Maria Parfält.

Glad, social, nyfiken och snyggt klädd – det var nog mina första intryck av Maria när vi flyttade in i våra rum på Sörängen. De stämmer än, hon är väldigt glad, social och nyfiken av sig och har alltid fina klänningar och blusar i sin egna söta stil. (Jag finner bara ett undantag och det var när hon lånade mina kläder inför praktiken i Hattsjöhult…) Däremot har intrycken förstärkts och fått sällskap av flera bra och djupare intryck, som fanns under ytan.

 

Maria är vår sprudlande storstadstjej med det ljusa självfallande håret, de ovanligt röda läpparna, de snälla blå ögonen som hon alltid petar lite extra i när hon grejar med linserna och framför allt det stora hjärtat där så många ryms. Hon bryr sig väldigt mycket om sin familj och sina vänner, det märks tydligt både när hon berättar om dem och när man tittar på väggarna i hennes rum som är prydda med foton på nära och kära. Det märks även på hennes förmåga att lyssna och umgås med folk.

 

Maria är väldigt lätt att umgås med och hon har så många vänner att hon fick schemalägga sitt höstlov för att hinna träffa alla hon ville. Dessutom skulle hon ju hinna vara med sin mamma och storasyster och jobba på teatern där hon då och då säljer tilltugg eller står i garderoben. Hon hann allt och jag tänkte att det kanske var tack vare att hon pratar så fort. Hon kan verkligen prata fort – jag skulle vricka tungan bara av att försöka. Det roligaste är när hon pratar med hela kroppen vilket hon gör när hon är extra entusiastisk över vad hon säger. Då guppar axlarna i takt med orden och huvudet vickas lite på till höger och vänster.

 

Maria använder ibland fler ord än hon behöver, vilket är väldigt roligt. ”Alltså, jag var verkligen i Borås en gång, och där...” När hon är uppe i varv och berättar något hon är sådär extra entusiastisk över kan hon också slänga in lite repliker till sig själv där hon kommenterar vad hon just sa, men det går så fort att man knappt reflekterar över det. Trots ett högt tempo både vad gäller snacket och stegen när hon går så är Maria en väldigt lugn och harmonisk tjej. Hon tar det alltid lugnt när hon äter och hon älskar att höstmysa.

 

När jag under den första veckan på Sörängen fick reda på att hon gått musiklinjen på gymnasiet, har en helt fantastisk sångröst och dessutom känsla för stämmor ville jag hoppa högt av glädje! Jag som älskar stämsång, nu kan ju jag och Maria gå och sjunga hela dagarna! Tänkte jag, vilket vi i princip gör också. Det är så kul, för vi lyckas alltid hoppa över till en likadan stämma exakt samtidigt, som om vi läste varandras tankar.

 

Maria sjunger med en helt egen nisch och när vi tillsammans leder Sörängens kör visar sig pedagogiska kvaliteter. Hon har tidigare varit ledare för en del barnkörer och själv sjungit hela sitt liv. Dansa kan hon också och hon har hittills haft en framgångsrik karriär både vad gäller musikaler, tv, teatrar, radioprogram, skivinspelningar, konserter och hör och häpna – hon har turnerat med Tommy Körberg och Carola! Den meritlistan skulle man haft!

 

Något mer Maria gjort mig imponerad på är en otroligt skicklig övertalningsförmåga. Hon smyger in sina argument så man knappt märker dem, hon låter aldrig särskilt bestämd, säger aldrig ”snääälla” och mutar aldrig. Ändå lyckas hon få som hon vill och då blir hon så nöjd att man med glädje unnar henne den vinsten.

 

Småkuriosa om Maria:

  • Hon dansar verkligen bra
  • Hon går på tantgympa nästan varje måndag och torsdag
  • Hon har just lärt sig cykla vingelfritt!
  • Hon gillar frysta lingon
  • Hon har fräschaste inredningen på Granängen
  • Hon har varit nästan överallt, för hennes föräldrar jobbar på SAS
  • Hennes högsta dröm är att hela livet plötsligt blev en musikal som alla var med i
  • Hon är lik Veronica Maggio och så fort jag hör en Maggiolåt ser jag Maria

Att spendera två månader uppe i Ecuadors berg tillsammans med Maria känns både roligt och tryggt. Jag ser fram emot att få lära känna henne på riktigt och dela upplevelserna av ett annorlunda liv på andra sidan Jorden med henne. Förhoppningsvis ska jag både få skratta, gråta, fota, upptäcka, sjunga, se och arbeta med denna fina tjej. Jag tror på Maria och mig, vi kompletterar varandra väldigt bra och blir ett bra team!



Maria om Tulda:

Tilde?  Ah Tilda? Va, sa du Hulda?

 

Nej, hon heter faktiskt Tulda. Ett ovanligt namn som passar en unik tjej. Det är inte många som har hört namnet Tulda, och framförallt har många svårt att uttala det, till exempel vår spansklärare.

 

Mitt första intryck av Tulda , förutom svårigheten att uttala hennes namn rätt,  var att här har vi en rättfram, hurtig tjej! Hon är alltid först på frukosten, alltid redo att komma igång med något och jag tror inte hon kan sitta still längre än fikarasten. Tulda och jag bondade första gången över vårt gemensamma intresse för musik. Tulda har nämligen gått musiklinje på gymnasiet där hon spelade piano. Vad hon inte sa till mig den första gången var att hon är en helt fantastisk pianospelare och har en minst lika grym röst. Genom musiken fann hon en djup rotad plats i mitt hjärta som bara växer och växer.

 

Tulda är ansvarsfull, kanske är det för att hon är storasyster i en stor familj. Hon är inte heller rädd av sig, om man bortser från skräckfilmer och vaccinationssprutor, vilket hon bevisade när hon reste runt tillsammans med en kompis i Thailand förra hösten. Hon är inte heller rädd för att ta sig an stora nya projekt, till exempel anordnade hon en välgörenhetsgala för offren på Haiti.  Det kallar jag ambitiöst.

 

Jag tror Tulda är en person som lever efter mottot; tänk stort, lev större. Eller snarare tänk stort, ge större, för Tulda gillar att ge till andra. Hon är bland de mest omtänksamma jag har träffat. Ett vardagligt exempel på det är att hon alltid har koll på vilka som inte har kommit till frukosten på mornarna och så gör hon mackor och tar kaffe till dem innan frukosten plockas bort. När vi pratar om mat och Tulda så ska ni veta att hon är allergisk mot kött, för hon är uppvuxen vegetarian. Så en av de största farhågorna Tulda har inför Ecuador är förmodligen hur hon ska undvika att äta marsvin.

 

Anteckningsboken, där Tulda gillar skissa och måla i, har hon som motto att alltid ha med sig i väskan. Då kan hon ta upp den ofta och vart hon än är, och så kan hon måla jättemycket och bli skitbra på det. Så sa Tulda själv när hon mycket engagerat pratade om sin nyinköpta anteckningbok.

 

Tulda är en sådan människa som man inte kan sluta tycka om. Hon har för det första ett fint leende, sen gör hon vem som helst glad. Hennes skratt är härligt och när hon får en riktigt bra idé, vilket händer var och varannan sekund, så gör hon små härliga utrop. Det är svårt att förklara hur de låter, jag kan endast rekommendera att ni lyssnar efter dem om ni träffar Tulda.

 

Hon är helt galet kreativ. Förutom att hon aldrig får idétorka så visar hon en brinnande entusiasm för varenda liten ny tanke som väcks. Det är kul att höra Tulda tala högt om sina idéer, framförallt när hon spinner vidare så att man känner att det börjar likna en saga.

 

Den senaste pinsamma incidenten Tulda varit med om var när hon blev bustad av damen i bussbiljettkassan med att köpa en ungdomsbiljett, trots att hon inte längre räknas som ungdom. Varför Tulda blev påkommen var för att hon råkade försäga sig vid frågan om hennes ålder. Hon fick då den uppriktiga frågan ”varför ljuger du?”  Som svar bad Tulda om ursäkt tusen gånger, och sen dess har hon inte gjort något olagligt. Hon blev så skärrad av incidenten att hon nu inte ens skulle våga sig på att försöka ta två extra bananer från matsalen.

 

 

Småkuriosa om Tulda;

  • Hennes konst har influenser av Sydamerika
  • Hon dansar sjukt bra bugg och salsa
  • Förra året hade hon långt hår, nu har hon kort, fast det är fortfarande lika krulligt
  • Tuldas favorit tv-program är ”bonde söker fru”. Det är också det enda tv-programet Tulda tittar på
  • Hon är mycket atletisk
  • Hon är duktig på att spela teater
  • Hennes kända motsvarighet är Drew Barrymore, verkligen sjukt lika
  • Hon är också en skicklig gitarrspelare och gör sina egna låtar till och från

Tulda är rolig. Hon får mig ofta att skratta. Hon är också sprallig, så jag ser fram emot vår tid i bergen, när vi kan vara spralliga och skratta ännu mer tillsammans. Det känns tryggt att åka med denna person ni just fått beskriven för er- den leende omtänksamma och modiga tjejen från Halland.


Några snabba:

 

MARIA

TULDA

 

Kaffe eller te

Kaffe

Te

Morgon- eller kvällsmänniska

Kvällsmänniska

Morgonmänniska

Höst eller vår

Vår

Vår

Gaffel eller sked

Gaffel

Sked

Gröt eller yoghurt

Yoghurt

Gröt

Bok eller film

Film

Film







 


Kommentarer
Postat av: Palle

Kul läsning, ha en underbar tid i bergen!

Kram från en lockig pappa

2012-01-09 @ 20:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0