Elinor och Olga

Elinor om Olga

Hur skulle världen se ut utan Olga? Kanske all världens ondska skulle ta över, det vet man inte. Men mindre go & gosig är i alla fall säkert. 

När hon berättar något roligt så skrattar hon så mycket att det ibland är svårt att uppfatta vad som sägs. Men det sägs ju att det viktiga inte är vad man säger, utan hur man säger det. 

Olga är minstingen i klassen, trots det kan hon flest & längst ord i klassen. Hon & Kerstin är väldigt ordfyndiga & hittar på ordfyndigheter i all oändlighet ända tills den ordvitsälskande göteborgaren Hannah storknar. Ja ni läste rätt. Ända tills hon storknar. Det kräver mycket ordvitsande ska ni veta.  

Olga är inte bara bra på ord, hon är även språkbegåvad. När Olga pratar japanska så förstår man vad hon säger. Jättebra. När hon skrattar kisar hon lite med ögonen så hon får passa sig så att hon inte blandas ihop med Alberto Fujimori, Perus folkmordsdömde tidigare president. Mindre bra. 

Olga har dansat i ”10-12 år”, och när hon var 15 år var hon dans- och lekledare för ännu mindre barn. Nu dansar hon salsa på söndagar. En gringa som dansar salsa, kommer latinosarna att säga & hoppa ut för ett stup i tron att det är en dröm & för att det är så härligt att flyga i drömmar. Stackarna. 

Det finns många stup där vi kommer att vara, har Olga berättat för mig. Hon ser bergen som långa & smala & så kommer vi att bo högst upp på den spetsiga toppen. Hon är lite rädd för att ramla ner, men enligt en karta vi har, som vi ritade på tavlan, så har någon ställt en studsmatta längst ner. Och då kan det ju fungera att trilla ner lite då & då. Det är bara att sätta sig på en bergsget, eller en lama eller ett annat djur som klarar av att traska upp för ett berg med en vinkel på ungefär 80 grader. 

Fast Olga skulle väl aldrig sätta sig på ett djur för att ta sig upp? Så mycket som hon älskar träning skulle hon springa upp, trots avsaknaden av bergsgetssugproppar till fötter. Trotsa naturen Olgis! Vilka vader hon kommer att få! 

Olga har ett förflutet som receptionist. På Friskis & Svettis & på en ögonklinik. Det är ganska långt ifrån hennes barndomsdröm konduktör*. En sådan som jobbar på ett konditori & delar ut bakelser. Hon övade genom att dela ut godis på tåg hon åkte. Bra erfarenhet, något att sätta på cvt, kanske hon tänkte. Och nu kan vi bara ana lyckan Olga känner när hon får dela ut godis för Fairtrade. Ett steg närmare.

Övrigt: Olga spelar gitarr. Olga är lättfrysen. Olga är kramig. Olga bor på Öland på somrarna. Olga har en hund. Olga är ekonomisk. Olga kommer ifrån Kristianstad. Olga lagar jättegod linssoppa.

*När Olga var liten hade hon talfel. Hennes konduktör var inte samma som SAOLs konduktör. Nuförtiden är det samma konduktör & Olga & SAOL är bästa vänner.

Olga om Elinor

Vår roliga stockholmstjej. Oberäknelig, ödmjuk och underhållande. Nyfiken på livet, på allt som finns att vara nyfiken på. Förra året gick Elinor på Röda korsets folkhögskola och reste till Peru. Nu går hon här för att, som hon sa: ” Jag vill åka till Ecuador och bo i en familj. Jag vill ha en ny mamma!” Elinors fantasi och alla spontana skämt får mig alltid att skratta.

Elinor gillar boxning, granatäpple och byxdräkter med grönsaker på. Och hon har tidernas roligaste mailadress. När vi frågade hur hon träffade sin pojkvän, improviserade hon fram ett så konstigt svar att vi trodde på det. På sitt luriga sätt fick hon oss att tro att de träffades på Citymail, när hon bar ut post vid hans hus. Sedan började han jobba på Citymail för hennes skull, och när det kom fram sjukskrev han sig i ett halvår…. Då började vi tvivla och Elinor började skratta. Som hon gör nästan alltid. Det är nog svårt att låta bli. Med all fantasi, alla tankar, infall. Hon är glad och hon gör mig glad.

Knackar man på Elinors dörr och frågar vad hon gör, får man oftast svaret ”läser en bok”. Hon läser mycket, bra böcker, tror jag. Jag har inte läst dem själv, eftersom jag inte läser så mycket. Jag skriver desto mer. Det gör inte Elinor. ”Det tar tjugo minuter för mig att skriva ett sms!”. 

Elinor är pigg och full av energi, vilket passar mig som är likadan. Men ibland är vi lite som ”snubbarna”, Mat & Pat. Viljan är god, men det går så långsamt och så fel. Här kommer ett exempel: Jag och Elinor skulle göra högskoleprovet. Vi behövde linjaler. Båda tycker vi om att krångla till saker, leta och dra ut på. Dessutom är ekonomin knapp när man lever som student. Så vi letade igenom hela estethuset, smög runt i korridorerna och låtsades att vi inte fick. Elinor låtsas mycket. Roligt. Efter floppen i estethuset tog vi oss an natursalarna, för att få låna en linjal gratis. Även detta misslyckades och vi fick köpa varsin för 2 kr st. Bra affär. Likheten mellan oss och snubbarna är att eftersom vi båda är så här, så gör det oss ingenting. Blir det fel så blir det i alla fall roligt. Och blir det inte roligt, så gör vi något roligt av det tråkiga. Som att träna aerobic på en parkeringsplats när man väntar på att få åka hem.

Om man tar med sig Elinor ut på en skogspromenad får man vara med om roliga saker. Jag tyckte att vi skulle gömma oss för Kerstin och Fanny när vi var ute och promenerade med dem. Elinor hängde på, och utbrast, med hakan högt (så gör hon alltid när hon skojar, det ser roligt ut): ”Det är bra att vi får öva oss att smyga som indianer!”. Egentligen vet Elinor mycket väl att man inte får säga indian, utan ursprungsfolk. Så det så.

Förutom rolig, är hon självständig och smart. Dock aningen vimsig. När vi var i Göteborg, tappade hon bort sin plånbok. Hon bad mig att kontakta henne när jag skulle ta bussen in till stan. Först när vi möttes upp, vid fyratiden, fick jag veta att hon knappt ätit något på hela dagen, och behövde låna lite pengar till mat. Det löser sig, tänker Elinor. Mañana mañana.

Övrigt: Elinor har en mamma och en pappa och en syster och en bror och två katter(en stor och en liten). Elinor har blå ögon och hennafärgat hår. Elinor tycker om E-ämnen, sa hon, innan vi kände henne. Elinor är dumsnål, det tycker jag om.


Kommentarer
Postat av: Clemens

Ställföreträdande här för alla inlägg ni har skrivit hittills: Bra skrivet! Jag ser fram emot att se mánga inlägg när ni är framme i Ecuador.

2010-10-31 @ 21:03:45
Postat av: Clemens

Ställföreträdande här för alla inlägg ni har skrivit hittills: Bra skrivet! Jag ser fram emot att se mánga inlägg när ni är framme i Ecuador.

2010-10-31 @ 21:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0